NASZA KONCEPCJA
RÓŻNORODNOŚĆ jako kluczowym element rozwoju
Wierzymy, że fundamentem każdej aktywności powinna być przyjemność, która z czasem może zamienić się w pasję!
Koncepcję naszego szkolenia juniorów oparliśmy na kanadyjskim modelu LTAD (Long Term Athlete Development).
Dzieci, które czerpią przyjemność z treningów, z większym entuzjazmem podchodzą do sportu, uczą się przez zabawę, zdobywają niezbędne umiejętności i budują fundamenty swojej przyszłej sprawności fizycznej. Zabawa i radość na stoku to nie tylko klucz do opanowania technik narciarskich, ale też sposób na zbudowanie zdrowej relacji z ruchem i pozostanie w sporcie przez całe życie!
Zachęcamy do zapoznania się z:
- LTAD in Sport and Physical Activity 3.0 (PDF) kanadyjski model wychowania przez sport
- US Alpine Training Systems (PDF) amerykańskim systemem szkolenia narciarskiego
Przeczytaj poniżej jak wdrażamy standardy LTAD na naszych wyjazdach w zależności od kategorii wiekowej.
AKTYWNY START
Wiek: dzieci od 3-6 lat
Poziom jazdy:
- JAZDA PŁUŻNA, POCZĄTEK JAZDY RÓWNOLEGŁEJ W ZEŚLIZGU oraz NIEPEWNA JAZDA RÓWNOLEGŁA ZEŚLIZGIEM, dzieci są w stanie same zjechać ze łatwego stoku i się na jego końcu zatrzymać oraz zmienić kierunek
Założenia:
- Rozwijanie podstawowych umiejętności ruchowych i nawyków aktywności fizycznej
- Zabawę traktujemy jako kluczowy element aktywności fizycznej!
- Próbujemy jak największej liczby aktywności na każdym sprzęcie i na każdym podłożu
- Dostosowujemy program do indywidualnego tempa nauki dziecka
Proporcje aktywności:
- Spontaniczne zabawy inicjowane przez dzieci: 75%
- Zabawy rozpoczynane i sterowane przez trenerów: 25%
Cele szkolenia:
- Nauka umiejętności lokomocyjnych: 50%
- Nauka umiejętności kontroli ciała: 30%
- Nauka umiejętności manipulacji sprzętem: 20%
Nasze szkolenie:
- Podążamy za narciarską ciekawością dzieci przekazując im w trakcie zabawy nowe umiejętności
- Dajemy potrzebny czas na oswojenie się ze sprzętem, stokiem, grupą, pogodą i otoczeniem
- Rozwijamy zdolność równowagi jeżdżąc w różnym terenie o różnym nachyleniu (w tym po płaskim)
- Robimy mało ćwiczeń technicznych nie będących zabawą
- Po nartach jeździmy na łyżwach, chodzimy na place zabaw,rozwijamy zainteresowanie górami poprzez warsztaty plastyczne i edukacyjne
BUDUJEMY FUN-DAMENTY
Wiek:
- dziewczynki 6-8 lat;
- chłopcy 6-9 lat
Poziom jazdy:
- ŚREDNIOZAAWANSOWANY - JAZDA RÓWNOLEGŁA ZEŚLIZGIEM, NIEŚMIAŁE POCZĄTKI KRAWĘDZI, swobodne stanie na nartach, jazda w różnych warunkach
Założenia:
- ZALECAMY UPRAWIAĆ POZA NARCIARSTWEM JESZCZE 2 INNE DYSCYPLINY!
- Ciągle rozwijamy umiejętności ruchowe, nastawiając się na zaangażowanie i dobrą zabawę
- Wprowadzmy proste zasady zajęć i etykietę sportową
- Tworzymy dzieciom okazję do grywalizacji bez nacisku na wynik
Proporcje aktywności:
- Spontaniczne zabawy inicjowane przez dzieci: 50%
- Zabawy rozpoczynane i sterowane przez trenerów: 35%
- Ćwiczenia, wskazówki od trenera: 15%
Cele szkolenia:
- Nauka umiejętności lokomocyjnych: 40%
- Nauka umiejętności kontroli ciała: 30%
- Nauka umiejętności manipulacji sprzętem: 30%
Nasze szkolenie:
- Opiekujemy się grupą na stoku w trakcie swobodnej, luźnej jazdy mając oko na ich technikę
- Budujemy FUNDAMENT sprawności np. jeżdżąc na jednej narcie, bawiąc się na płaskim, jeżdżąc w różnym terenie
- Wprowadzamy ćwiczenia mające na celu poprawę pozycji na nartach w różnych warunkach np. w świeżym śniegu lub nieprzygotowanym stoku
- Organizujemy zabawy w formie wyścigów par lub przejazdów wyznaczonym torem po płaskim i lekko nachylonym stoku
- Po nartach jeździmy na łyżwach, gramy w gry zespołowe, organizujemy zabawy terenowe i chodzimy na slacku
UCZYMY SIĘ TRENOWAĆ
Wiek:
- chłopcy od 9 lat do początku okresu dojrzewania
- dziewczynki od 8 lat do początku okresu dojrzewania
Poziom jazdy:
- ŚREDNIOZAAWANSOWANY - RAZ NA KRAWĘDZIACH, RAZ W ZEŚLIZGU oraz NIEPEWNA JAZDA NA KRAWĘDZIACH, PRACA NAD TECHNIKĄ (TYCZKI OKAZJONALNIE)
Założenia:
- WPROWADZENIE SPECJALIZACJI (zarówno w narciarstwie jak i pozostałych 2 trenowanych dyscyplinach)
Proporcje aktywności:
- Zabawy rozpoczynane i sterowane przez trenerów: 70% (w tym aktywności w formie zabawy)
- Elementy rywalizacji: 30% (w tym trening specyficzny pod rywalizację)
Cele szkolenia:
- Umiejętności techniczne: 30%
- Umiejętności taktyczne: 30%
- Przygotowanie fizyczne: 30%
- Umiejętności mentalne: 10%
Nasze szkolenie:
- Budujemy świadomość sportową dotyczącą wpływu naszego przygotowania na wynik sportowy
- Dalej rozwijamy zdolności motoryczne wprowadzając większą specjalizację ćwiczeń
- Uwzględniamy w zajęciach różnice w rozwoju fizycznym, psychologicznym i emocjonalnym dziecka
- Bierzemy udział w sprawdzianach w celu zdobywania doświadczenia, z minimalnym naciskiem na wyniki
- Poznajemy podstawy taktyki i przygotowania mentalnego
TRENUJEMY, BY BYĆ ZAWODNIKIEM
Wiek (okres dojrzewania)
- ok. 11-15 lat dla dziewcząt
- 12-16 lat dla chłopców
Poziom jazdy:
- DOBRA JAZDA NA KRAWĘDZIACH, PRACA NAD TECHNIKĄ (TYCZKI OKAZJONALNIE)
Założenia:
- UPRAWIANIE DWÓCH DYSCYPLIN SPORTU!
Proporcje aktywności:
- Główna dyscyplina sportowa: 66%
- Druga dyscyplina sportowa: 33%
Cele szkolenia:
- Umiejętności techniczne: 30%
- Umiejętności taktyczne: 30%
- Przygotowanie fizyczne: 10%
- Umiejętności mentalne: 20%
Nasze szkolenie:
- Rozwój technicznych umiejętności i zdolności fizycznych, z naciskiem na specjalizację
- Rozwijanie umiejętności życiowych i przygotowanie mentalne (tolerancja, zaufanie, pewność siebie, integracja)
- Rywalizacja w odpowiednich dla wieku i umiejętności zawodach
- Nastawienie się na mobilność w związku z wyzwaniem dużego wzrostu
- Praca nad fundamentami sprawności (próbowanie nowych dyscyplin sportu, zamiast ciągłego treningu jednej dyscypliny)
TRENUJEMY DO ZAWODÓW
Wiek:
- późniejszy okres dojrzewania
Poziom jazdy:
- JAZDA SPORTOWA NA KRAWĘDZIACH, trening na tyczkach, ćwiczenia nastawonie na poprawę najsłabszych punktów w technice, ciągła praca nad fundamentami jazdy i równowagą, by dzieci mogły podświadomie utrzymywać swobodnie równowagę niezależnie od warunków i nachylenia stoku,
Założenia:
- WYBÓR JEDNEJ DYSCYPLINY SPORTU
Proporcje aktywności:
- Trening: 40%
- Rywalizacja: 60% (w tym trening specyficzny pod rywalizację)
Cele szkolenia:
- Umiejętności techniczne: 20%
- Umiejętności taktyczne: 40%
- Przygotowanie fizyczne: 30%
- Umiejętności mentalne: 10%
Nasze szkolenie:
- Rozwój umiejętności specyficznych dla danej dyscypliny, z większym naciskiem na wyniki i rywalizację.
- Cykliczny udział w zawodach z nastawieniem na wysokie miejsce w generalce
TRENUJEMY, BY WYGRYWAĆ
Wiek:
- wiek seniorski 18+
Poziom jazdy:
- mistrzowski
Założenia:
- KONTYNUACJA TRENOWANIA WYBRANEJ DYSCYPLINY na możliwie najwyższym poziomie rywalizacji
Proporcje aktywności:
- Trening: 30%
- Rywalizacja: 70% (w tym trening specyficzny pod rywalizację)
Nasze szkolenie:
- Skoncentrowane na osiąganiu wyników sportowych na arenie międzynarodowej
- Maksymalizacja osiągnięć sportowych na poziomie światowym
- Utrzymanie równowagi między treningiem a regeneracją
- Utrzymanie formy mistrzowskiej przez lata
- Odnalezienie się w roli lidera